MASKI ANTYSMOGOWE MASKI ANTYSMOGOWE

SMOG PODSTĘPNY WRÓG

LEKARZE ZACHĘCAJĄ DO ZIMOWYCH SPACERÓW W CELU PODNIESIENIA ODPORNOŚCI NASZEGO ORGANIZMU. TYMCZASEM, ZAMIAST DOTLENIĆ NASZ ORGANIZM, JESZCZE BARDZIEJ GO ZANIECZYŚCIMY. OD KILKU SEZONÓW SMOG NIE DAJE NAM ŻYĆ.

 

Gdzie tu uciec?

W okresie zimowym, kiedy powietrze „stoi”, coraz częściej słychać komunikaty o smogu. Bierze się on głównie ze spalania w starych piecach nieodpowiednich materiałów. Nie ma znaczenia, czy mieszkamy w mieście, czy na wsi. Wciąż wiele gospodarstw ogrzewa w ten sposób domy.  O ile w dużych miastach określone instytucje kontrolują jakość powietrza, to w mniejszych miejscowościach rzadko do tego dochodzi.

smog3

OCZYSZCZACZE POWIETRZA

Uwaga na zdrowie

Smog niemal od razu powoduje ból głowy. Długotrwałe wdychanie zanieczyszczonego powietrza powoduje m.in. spadek koncentracji, nawracające infekcje górnych dróg oddechowych, podrażnienia błony śluzowej, duszności i kaszel. Ponadto cierpią oczy – pieką i są zaczerwienione. Smog powoduje kłopoty nie tylko z układem oddechowym, ale również z układem krążenia. Słabiej dotleniony organizm prowadzi do wzrostu ciśnienia w tętnicy płucnej. Jak alarmują lekarze – pół godziny oddychania w smogu równa się wypaleniu kilku papierosów!

Jak się zabezpieczyć?

W smogowe dni warto zrezygnować z wietrzenia mieszkania. Dużym zainteresowaniem cieszą się elektryczne oczyszczacze powietrza, które również je nawilżą w okresie grzewczym. Nie są to jednak tanie urządzenia. Kosztują około tysiąca złotych – jednak trzeba pamiętać, że jest to inwestycja na lata. Warto dbać o zdrowie, a nie wydawać na leki. Dużym zainteresowaniem cieszą się maski. Noszenie ich pomoże, ale nie wystarczy. Ochronią one nasze drogi oddechowe przed większością toksycznych związków pod warunkiem, że posiadać będą odpowiednie filtry. Najlepsze są te z teflonowym wkładem. Należy szukać ich pod symbolem N99, który zatrzymuje aż 99 proc. pyłów.

smog1

Dieta i sauna

Gdy stężenie pyłów znacznie przekracza normy, warto odpuścić spacery, a wybrać się do sauny. Regularne seanse zwiększają wydolność płuc i oczyszczają drogi oddechowe. Jednak sauna nie jest dla wszystkich. Picie dużej ilości płynów pobudza pracę nerek, które są odpowiedzialne za oczyszczenie organizmu. Warto w tym okresie spożywać produkty bogate w witaminę A, C, E (np. marchew, podroby, pomidory, brokuły, szpinak). W diecie nie powinno zabraknąć także selenu, który pomaga usuwać wolne rodniki, chroni komórki i czerwone krwinki przed działaniem toksyn.

KATARZYNA MICAŁ

 

Powrót na górę

GOŚĆ WYDANIA